Baza danych o odpadach BDO
Czym jest BDO? To Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Administruje są Ministerstwo Klimatu i Środowiska za pomocą Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.
Kto podlega pod obowiązek rejestracji? Wszystkie podmioty, które wymienione są w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach, mają obowiązek dokonać samodzielnej rejestracji w BDO. Artykuł 50 wspomina o m.in. następujących rodzajach działalności:
– wprowadzający na teren kraju produkty w opakowaniach
– wytwarzający odpady
– zbierający i/lub przetwarzający odpady
– wprowadzający pojazdy, akumulatory, opony, sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie
– prowadzący jednostkę handlu i sprzedający klientom plastikowe torby jednorazowe, tzw. reklamówki.
Niektóre podmioty jednak zostają wpisane do BDO z urzędu. Aby zorientować się, czy należy złożyć wniosek rejestracyjny do BDO czy też czekać na wpis z urzędy, najlepiej skonsultować się z ekspertem ds. BDO w ECO FIRMA.
WAŻNE!
Po uzyskaniu wpisu do BDO należy przydzielić kompetentnej osobie dostęp do administrowania kontem firmy w BDO. Administrowanie w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarcze odpadami wymaga sporządzania dokumentacji w wersji elektronicznej.
Do takich dokumentów należą m.in.:
Obejmuje:
- wytwarzanie odpadów
- wydobycie odpadów
- przyjęcie odpadów
- przetwarzanie odpadów
- przekazanie odpadów
We właściwe miejsca dokonuje się wpisu bądź importu właściwej karty przekazania odpadu.
Sprawozdawczość.
W module BDO składa się także sprawozdania z rodzaju działalności objętego wpisem. Należy pamiętać, że każdy sprawozdawany aspekt działalności musi mieć swoje odzwierciedlenie w danych składanych na etapie wniosku rejestrowego. Jeśli tak nie jest, bo w firmie doszło do zmian, należy niezwłocznie dokonać aktualizacji wpisu.
Aktualizacja wpisu do BDO dokonana może być wyłącznie w sposób elektroniczny, w systemie BDO, z konta głównego użytkownika danego podmiotu.