Baza danych o odpadach BDO

Czym jest BDO?  To Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Administruje są Ministerstwo Klimatu i Środowiska za pomocą Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.

https://bdo.mos.gov.pl/

Kto podlega pod obowiązek rejestracji? Wszystkie podmioty, które wymienione są w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach, mają obowiązek dokonać samodzielnej rejestracji w BDO. Artykuł 50 wspomina  o m.in. następujących rodzajach działalności:

– wprowadzający na teren kraju produkty w opakowaniach

– wytwarzający odpady

– zbierający i/lub przetwarzający odpady

– wprowadzający pojazdy, akumulatory, opony, sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie

– prowadzący jednostkę handlu i sprzedający klientom plastikowe torby jednorazowe, tzw. reklamówki.

Niektóre podmioty jednak zostają wpisane do BDO z urzędu. Aby zorientować się, czy należy złożyć wniosek rejestracyjny do BDO czy też czekać na wpis z urzędy, najlepiej skonsultować się z ekspertem ds. BDO w ECO FIRMA.

WAŻNE!

Numer rejestrowy, czyli numer BDO, należy umieszczać na dokumentach występujących w obrocie finansowym, czyli m.in. na fakturach i paragonach.

Po uzyskaniu wpisu do BDO należy przydzielić kompetentnej osobie dostęp do administrowania kontem firmy w BDO. Administrowanie w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarcze odpadami wymaga sporządzania dokumentacji w wersji elektronicznej.

Do takich dokumentów należą m.in.:

  • karta przekazania odpadu – generowane każdorazowo, do odpadów opuszczających teren przedsiębiorstwa
  • karta ewidencji odpadu – dokument, który pozwala określić sposób postępowania odpadem do momentu opuszczenia posesji przedsiębiorstwa.

Obejmuje:

  • wytwarzanie odpadów
  • wydobycie odpadów
  • przyjęcie odpadów
  • przetwarzanie odpadów
  • przekazanie odpadów

We właściwe miejsca dokonuje się wpisu bądź importu właściwej karty przekazania odpadu.

Sprawozdawczość.

W module BDO składa się także sprawozdania z rodzaju działalności objętego wpisem. Należy pamiętać, że każdy sprawozdawany aspekt działalności musi mieć swoje odzwierciedlenie w danych składanych na etapie wniosku rejestrowego. Jeśli tak nie jest, bo w firmie doszło do zmian, należy niezwłocznie dokonać aktualizacji wpisu.

Aktualizacja wpisu do BDO dokonana może być wyłącznie w sposób elektroniczny, w systemie BDO, z konta głównego użytkownika danego podmiotu.